Lindos

Efter att ha vaknat mitt i natten, vid fyra, av att det var jättevarmt (Älskling hade stängt av luftkonditioneringen för att han frös) och att alla mina otäcka myggbett höll på att ta livet av mig, så slutade det med att vi sov tämligen länge. Tror att vi var vakna vid åtga-snåret, men tyckte att vi inte riktigt behövde gå upp då, och så slutade det med att vi sov till tio i tio. Nåja, är det semester så är det …

Efter att ha ätit frukost i trädgården knatade vi bort till busstationen för att ta bussen till Lindos. Annica sade till mig att Lindos får man absolut inte missa om man åker till Rodhos, och Älskling hade läst detsamma på typ alla sidor han kollat på innan vi åkte … så då var vi ju tvungna att kolla in stället, eller hur? Det var massor utav folk på bussen och vi fick stå hela vägen till Lindos, vilket var mindre roligt med tanke på att det är en bussresa på cirka femtio minuter … och naturligtvis var det varmt som bara den!

Väl framme i Lindos undrade vi nog lite grand hur vi egentligen skulle orka knata runt i den hemska värmen och första stoppet fick bli ett litet stånd där vi kunde köpa en flaska vatten. Sedan knatade vi ned till stranden. Vattnet var så där vackert blått som det alltid är på bilderna i resekataloger … Men vi konstaterade att vi tyckte bättre om “vår” strand. Det var väldigt kvavt i Lindos, förmodligen för att det ligger längst in i en så liten bukt … vinden kommer liksom inte åt att svalka. Vi tog oss något att dricka och delade på en våffla med glass (som tyvärr var lite väl indränkt i Nutella för min smak) och ondgjorde oss över folk som tycker att det är en bra idé att gå in på restaurang i bara bikini eller med bar överkropp. Det är inte riktigt trevligt, tycker jag :p Vissa kom till och med in med blöta badbyxor och satte sig …

Vi gick sedan långsamt upp mot torget och in i de små gränderna där det förstås fanns gott om affärer och restauranger. Det var skönt att kunna gå i skuggan, och der var fina gränder stensatta med massor utav mindre, släta stenar (som dock var tämligen hala). Vi kom fram till att även om vi inte kände oss hungriga så var det nog bäst att äta något innan vi fortsatte vandringen upp mot Akropolis, så vi tog varsin toast på en trevlig liten bar som hette något med Captain … Vi hann också med att köpa en fin, broderad duk av en trevlig flicka som förbannade sin man för att han hade ställt till oreda i hennes lager:) Duken tänkte vi art vi skall ha på vardagsrumsbordet, och vi fick den för tio euro, vilket kändes som ett väldigt bra pris. Dukar är ju inte precis billiga hemma …

Vi begav oss sedan ut på den rätt så branta och mycket solbelysta stigen upp mot borgen eller templet eller vad man nu skall säga. Om jag förstod saken rätt så har den nog använts till både det ena och det andra genom tiderna … den har ju stått där ett bra tag …

Väl nere vid torget igen köpte vi glass för att svalka oss tills dess att bussen tillbaka till Faliriki skulle gå, men sedan dök bussen upp och vi fick slänga våra glassar och ta oss ombord så fort vi kunde för att få sittplatser … Det var synd på glassen, men definitivt värt det när vi slapp stå hela vägen hem också. De grekiska bussförarna verkar så där lagom trötta på turister … vilket man annars inte märker mycket av här. De flesta är jättetrevliga! Man kan ju jämföra med Österrike där alla som jobbar i souveniraffärerna verkar vara surkart. (Därmed inte sagt att inte folk är trevliga i Österrike, för det är de, men de är ännu trevligare här, och det känns inte som falsk trevlighet heller.)

Eftersom vi var riktigt trötta efter vår utflykt i värmen vilade vi på rummet ett tag. Jag kan lova att mina myggbett (som är stora som tefat) höll på att ta död på mig lika mycket som värmen …Sedan gick vi ut och åt middag, och det fick bli på Dimitra, där,vi hade spanat in att de grillar på kol. Vi åt vitlöksbröd, tsatsiki ocj souvlaki med bakad potatis. Mycket gott! Som vanligt orkade vi inte med någon efterrätt;) Vi tog en promenad på stranden och i havsbrynet och hade det allmänt skönt, och sedan drack vi Frappe/vattenmelonmilkshake på Falirako, där vi även såg en söt liten groda som hoppade in på restaurangen. Vi får väl hoppas att han undvek att bli tillagad …

This entry was posted in Resor and tagged , , . Bookmark the permalink.