Symi och Panormitis

Eftersom vi hade en tid att passa hade vi faktiskt ställt in väckning denna morgon, och det kändes otäckt, kan jag säga. Det gick liksom inte att undvika att tänka på att nästa måndag ringer väckarklockan för arbete igen … Jag vaknade en liten stund innan väckning faktiskt, och kunde krypa ihop bredvid stackars Älskling, som var alldeles kall och visst inte alls hade sovit bra … Gosandet fick dock alltför snart ge vika för gå upp-ande och diverse morgonrutiner.

Båtresa till Symi

Stackarna på hotellet blev nog nästan lite förskräckta när det dök upp frukostgäster så där tidigt, och började genast springa omkring och greja … Vi tyckte dock att det räckte alldeles utmärkt med det som redan var framme … Vi hann inte med att äta så mycket ändå. Speciellt inte jag, som ju äter väldigt långsamt … Sedan visade det sig förstås att vi inte alls hade behövt skynda så, för bussen till Ródos town, som skulle komma 8:25, kom inte förrän 8:45 … Då hade vi hunnit bli rejält nervösa, kan jag lova, för vi skulle ju vara vid hamnen i Ródos town vid halv tio … Vi hann, som tur var, och vid mötesplatsen i hamnen blev vi sedan placerade på en buss som körde iväg oss en bit bort, till piren som båten skulle gå ifrån. Där var det säkerhetszon och grejer och fanns vakter med skottsäkra västar. Vi behövde dock inte genomgå någon säkerhetskontroll för att få gå ombord på båten, som för övrigt hette Proteus.

Väl ombord var det huggsexa om sittplatserna, för det var mycket folk … Vi övergav dock våra stolar efter ett tag – till en brittisk mormors stora glädje – och satte oss på våra handdukar på golvet, i skuggan istället. Vi tittade lite på havet och läste/löste sudokus. Efter min engelska fantasybok har jag nu gått över till att läsa en Paulo Coelho på svenska. Det går MYCKET fortare, vill jag lova! Jag har nog redan läst tvåhundra sidor eller så … Hur som haver så var det skönt att vara på havet, även om det var varmt där också. I solen är det alltid hett, och inte ens havsbrisarna är direkt kalla här …

Söta Symi

Efter cirka två timmar var vi framme i Symi, som är en förtjusande liten by/stad (frågan är ju dock om inte hela ön heter Symi?!) med massor utav färglada hus och smala gränder. Den ser nog extra fin ut för att den ligger upp på berget … Vi var hungriga och lite matta så vi traskade till första bästa restaurang som såg trevlig ut och där det såg ut att finnas en chans att vara svalt, det vill säga där det verkade finnas flest fläktar. Valet föll på Trawlers taverna, där Älskling mumsade i sig en hel tallrik full med små räkor, som kyparen rekommenderade, och jag åt någon slags köttbullar i tomatsås. De var egentligen goda, men jag hade absolut ingen matlust. Det är inte skoj att äta då :(

Vi gjorde ett försök att promenera omkring i den lilla stan, som var mycket söt med alla smala gränder … Vi hade hoppats orka gå upp till en liten kyrka som låg en bit bort, uppe på en höjd, men vi fick ge upp den planen. Vi var alldeles matta i värmen, och vågade helt enkelt inte ge oss på det. Vi tittade i lite affärer, stannade på en bar och drack milk shake. Jag drack en mumsig en som smakade skumbanan :)

Panormitis

Sedan tutade båten vidare mot Panormitis, där vi stannade en stund. Där fanns en kyrka, som uppenbarligen var speciell (alla människor strömmade dit, folk kysste ikoner etc.), men inte så fasligt mycket mer. Det var bara några hus till, liksom. Vi köpte var sin glass på ett litet café och doppade tassarna i vattnet, sedan var det dags att åka hemåt. Väl i hamnen fick vi vänta en bra stund på bussen som skulle ta oss tillbaka in till centrum, och sedan var det lite lagom kaos på busstationen, eftersom de inte är världsbäst på att skylta sina bussar med vilken ort de går till och det inte står samma nummer på dem varje gång … För att inte tala om att kvinnan i informationen på busstationen verkade tycka att folk var dumma i huvudet för att de frågade henne saker :P Men vi kom med en buss tillbaka till Faliraki i alla fall :)

Vi var trötta och hungriga, så efter en dusch gick vi till Jamaica bar och åt lite lättare middag och jag drack en Sex on the beach;) Därefter tog vi en promenad på stranden innan vi stöp i säng …

This entry was posted in Resor and tagged , , . Bookmark the permalink.