VARM dag i Faliraki

Frukost i trädgården igen, det är något vi kommer att sakna hemma!  Den söte äldre herren på hotellet kom förbi och pratade lite, bland annat berättade Jan lite om kyrkan i Panormitis, som vi ju inte riktigt förstod ståhejet kring när vi var där. Tydligen är det så att den sägs böta sjuka, att man genom att kyssa och be till ikonerna där, tända ljus etc. kan bli friskt. Om jag förstod honom rätt så kunde det till och med räcka att bara prata om stället, och han hävdade att om man lade ett brev i en flaska i havet på någon utav de grekiska öarna så hamnade den på Panormitis. Han sade att även han själv hade blivit botad en gång …

Eftersom det var varmare än varmaste ute begav vi oss återigen till Breeze, där vi drack juice ocj läste och tog det lugnt. Vi åt en lätt lunch, grekisk sallad/burgare, och bestämde oss för att sitta kvar en stund till med varsin milk shake eftersom det verkligen var för varmt för att göra något ute.

Vid två tänkte vi att vi skulle gå till hotellet och byta om för att gå ner och bada, men det var fortfarande så jättevarmt att man blev alldeles snurrig. Jag var tvungen att lägga mig ner när vi kom upp på rummet så det fick bli en paus inne då vi tittade på “The Big bang theory” på Älsklings telefon och bara tog det lugnt …

Så småningom vandrade vi ner till stranden och tog ett bad. Sanden var så varm så att man brände fötterna av sig, men havet var skönt … i alla fall när man väl doppat sig. Vi låg i en bra stund, och fick förstås hålla oss undan för killar med bollar och frisbees … Det var en del galningar ute med bananbåtar, skärmar och liknande … alltid något att titta på! Efter att ha duschat och fräschat till oss lite gick vi sedan ut på stan … Vi handlade en skärbräda och några olivgafflar i olivträdsaffären, där innehavaren skakade tass och sade tack redan när vi gick in i affären :) Vi stannade i några andra affärer – Älskling spanade ivrigt efter en viss sorts RayBan-glasögon hela semestern, dock utan att hitta några – och köpte en present till Masken samt lite frimärken. Därefter åt vi middag … ni kan säkert gissa var :) Jag körde på min älskade souvlaki och Älskling åt moussaka. Stackaren lyckades också med att bli snurrig av att dricka en Mythos-öl … utan att ens dricka upp hela :) Så går det när man är i värmen … Eftersom vi inte hade rört på oss så mycket hade vi nog inte tankat på med lika mycket vatten som annars … man tänker inte på det lika mycket när man inte är ute och tutar utan bara sitter still.

Vi avslutade kvällen med en strandpromenad samt en drink/milkshake på Jamaica bar :D

Vår favvorestaurang :)

This entry was posted in Resor and tagged , , . Bookmark the permalink.