Österrike 2013, dag 2

Ännu så länge är Österrike inte alls regnigt och kallt. Det var inte lika varmt som igår, men det var varmt! Tack och lov blåste det lite grand, så vi smälte inte bort helt på dagens vandring.

Men vi börjar väl från början … Efter en god natts sömn (jag tror i alla fall att folk hade sovit gott, även om stackars Lejonet hade drömt att semestern var slut) vaknade vi till vid sjutiden; jag frågade Lejonet om han visste var klockan var, för jag trodde att vi hade sovit jättelänge, då det var tämligen ljust och väldigt varmt i sovrummet. Sedan gick vi dock inte upp fullt så tidigt, vet inte vad klockan hann bli … men strax efter åtta kanske?

Efter frukost, piffande och annat (t.ex. bråk med den värdelösa vattensäcken från Clas Ohlsson, som tyckte att det var dumt att behålla vattnet inuti sig, utan tyckte att det var bättre att läcka i min väska) så kom vi iväg vid halv elva. Vi knatande utefter en vandringsled som flickan i receptionen rekommenderat och som skulle ta oss till Gasthaus Weixen. Cirka nio kilometer skulle det vara att gå och mot slutet kändes det väldigt långt, men på det hela tager var det en trevlig och inte alltför jobbig vandring, även om det var en del uppför och fastän stigen på sina ställen var väldigt smal och man hade rullat många meter nedför branten om man snubblat. Vid ett tillfälle hade dessutom tre kossor placerat sig strategiskt mitt över stigen för att vila middag. Tur att man inte har koskräck och tur att de låg så att man kunde ta sig förbi! Tack och lov verkade de heller inte vara den nyfikna sorten, så de brydde sig inte så mycket om att vi var där, även om en av kossorna bestämde sig för att resa på sig … Två söta grisar fick vi se också, men de var innanför staket.

Vi anlände till Weixen vid 12:40, och konstaterade att vi kunde ta det ganska lugnt där då nästa Talerbus inte gick förrän 15:08. Således åt vi en god lunch på gasthauset. Hanna och jag åt varsin tallrik med kallskuret och ost, med bröd till det. Jag lade även till en sallad, för det är gott med lite grönsaker. Masken åt en sallad med någon slags panerad fisk och Lejonet åt mandelpanerad forell, vilken han var

mycket nöjd med. Jag smakade lite på den och den var verkligen fantastiskt god, men mitt kallskurna var inte helt fel det heller :) Omkring gasthauset fanns det en liten park, kan man kanske kalla det, där det fanns en lekplats, en del djur – söta kaniner, lamadjur, lite fåglar och en hund -, fiskedammar … Hunden som sprang omkring där fattade tycke för oss (speciellt mig, av någon anledning, och inte hundtokiga Gnutten) och ville att vi skulle kasta iväg en sten åt honom. Jepp, en sten, inte en pinne! Vid något tillfälle lyckades Masken kasta stenen så att den kom väldigt nära ankmamman med unge, och när hunden då skulle apportera blev ankan mycket upprörd och attackerade honom. Ooops!

När bussen sedan kom som vi skulle åka med så visade det sig vara en minibuss, vilket gick bra på vår hållplats då vi fyra klev på och det bara var en man ombord sedan tidigare, men det blev värre på nästa hållplats där hela sex personer ville kliva på. Vi fick sitta fyra på tre säten, och tyskarna (?) likaså, samt två framme vid föraren samt två herrar i bagaget :-o Chauffören sade att han skulle köra lite långsamt, men det kändes det då rakt inte som att han gjorde, men vi överlevde i alla fall och kunde äta lite glass (Lejonet åt ett lokalt bakverk) på Gasthof Bräu här i Rauris. Där verkade det annars bara vara pensionärer som fikade …

En liten handling på Billa, ett strumpinköp i vandringsaffären och en vända hemma i lägenheten då vi försökte komma fram tid vad vi skulle göra sedan, och efter det blev det så en tur till Zell am See, där vi knatade LITE och åt middag på Hotel & Gasthof Lebzelter. Det blev bakad potatis med svamp och tomater för min del. Den var god:) Precis som förra gången vi var i Zell am See var vi fascinerande av hur många muslimer i heltäckande klädnader som turistar där! Jag tror faktiskt aldrig att jag har sett så många på samma ställe någon annanstans. Tydligen går det direktflyg dit från Arabiska halvön …

Eftersom Lejonet hade druckit utav det hembrygda ölet i Weixen så var det Gnutten som körde på kvällens utflykt, eftersom hon är den som vågar köra en ny bil på läsliga slingriga alpvägar ;) Nu är vi i alla fall tillbaka i lägenheten och slötittar på lite “Big Bang Theory”. Tror säkert att vi skall sova gott inatt också …

This entry was posted in Resor and tagged . Bookmark the permalink.